Guru pelatih
- Untuk memahami situasi sebenar di sekolah(sebagai panduan pada masa hadapan).
- Sebagai rujukan untuk menangani masalah yang bakal dihadapi di sekolah.
- Sebagai pembelajaran seumur hidup.
- Untuk melatih diri supaya menjadi seorang pendidik yang kreatif dan inovatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Untuk merancang proses pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dan bermakana kepada pelajar dimana guru boleh mengaitkan pengajaran dengan kehidupan harian.
- Mengenalpasti masalah yang dihadapi, punca-punca masalah dan cara-cara penambahbaikan.
- Memperbaiki kaedah pengajaran dan pembelajaran sedia ada supaya menyesuaikannya dengan tahap penguasaan dan kebolehan pelajar.
- Pembelajaran seumur hidup.
- Melahirkan model insan yang mempunyai jati diri yang kuat, berketrampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi selaras dengan keperluan negara maju 2020.
- Meningkatkan interaksi di antara guru dengan guru dan guru dengan pelajar.
- Hasil dapatan daripada kajian tindakan dapat dijadikan rujukan guru pelatih dan guru novis.
- Pembelajaran seumur hidup.
- Menggalakkan guru menyelesaikan masalah amalan harian dengan membuat
refleksi bagi mendapatkan idea dan strategi baru dalam usaha membawa pembaharuan dan kemajuan. - Menggalakkan guru menyelidik amalan-amalan yang ingin diperbaiki dalam kerja
mereka dalam kelas untuk membaiki tindakan dan menilai hasil dan keberkesanan usaha itu. - Menambahbaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sedia ada hingga mantap supaya berkesan kepada pelajar.
- Memberi peluang kepada pelajar belajar antara satu sama lain.
- Meningkatkan keyakinan diri pelajar dalam membentangkan hasil kerja mereka di depan kelas dan proses pengajaran rakan-rakan yang lain tentang tajuk yang diberikan.
- Meningkatkan kefahaman pelajar melalui penerokaan sendiri terhadap tajuk yang diberikan.
- Melatih kemahiran memimpin pelajar dengan bekerja dalam kumpulan, misalnya dari segi pembahagian tugasan, pengurusan masa, pemilihan strategi pelaksanaan dan membuat keputusan.
- Melatih kemahiran integrasi sosial pelajar dari segi pemberian pendapat tentang pembentangan atau jawapan rakan-rakan dan penerimaan pendapat atau komen orang lain.
- Menggalakkan kerjasama antara pelajar.
- Membentuk proses pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan dan bermakna kepada pelajar.
No comments:
Post a Comment