Tajuk : Kaedah Jigsaw dalam proses pengajaran dan pembelajaran
Berdasarkan tajuk mini kajian tindakan, huraikan cadangan untuk mengatasi kelemahan pengajaran-pengajaran subjek berkenaan berdasarkan individu, ahli pasukan, ahli pasukan lain serta buku dan jurnal.
1) Membuat senarai semak untuk memastikan setiap ahli kumpulan yang lain faham akan sesuatu topik.
2) Ahli -ahli kumpulan yang lain perlu membuat persediaan yang awal iaitu mencari maklumat tentang topik rakan-rakannya.
3) Guru boleh memberi tajuk-tajuk lebih awal supaya pelajar boleh mencari sumber yang lain.
4) Kaedah Jigsaw sesuai digunakan untuk kelas yang mempunyai dua waktu atau lebih.
5) Perancangan aktiviti Jigsaw yang bersesuaian dengan tahap penguasaan dan kebolehan pelajar untuk menarik minat dan penglibatan pelajar.
6) Peranan guru sebagai fasilitator untuk penstrukturan kumpulan dan pengawalan masa supaya mengurangkan konflik antara pelajar dan memastikan aktiviti dapat dilaksanakan dalam masa yang diperuntukkan dan objektif aktiviti tercapai.
Aktiviti 3: Kelas 181209- Kolokium Jan 2009
14 years ago
No comments:
Post a Comment